в числі небагатьох. Це свідчило про міцність становища композитора, який ніколи не викликав проти себе невдоволення царських осіб (адже навіть Державіну не вдалося утриматися на своїй посаді.)
В цей час зміцнилися контакти Бортнянського з відомими літераторами, художниками, музикантами. Відомо, що композитора запрошували на засідання заснованого в 1811 році Г. Державіним та О. Шишковим літературного салону під назвою «Беседа любителей российской словесности», який відвідували, наприклад, Б. Голіцин, І. Крилов, Д. Хвостов. На відкритті товариства 14 березня 1811 року було виконано спеціально написану для цього Бортнянським кантату «Сретение Орфеем солнца», яка прозвучала у присутності 200 чоловік.
Деяке відношення до кантат Бортнянського мала, як уже мовилося, й родина Строганових. Композитора й графа О. Строганова зближувало їх захоплення живописом. Відомо, наприклад, що 1 вересня 1804 року Бортнянського було обрано почесним членом Петербурзької Академії художеств1. При виборі й оцінці картин О. Строганов часто радився з ним. За даними В. Доброхотова, Бортнянський був єдиним у Петербурзі музикантом передплатником першої у Росії грунтовної праці, присвяченої образотворчому мистецтву, – книжки Роже де Піля в перекладі А. Іванова «Понятие о совершенном живописце, служащее основанием судить о творениях живописцев и Примечание к ним» (1789).
Буваючи у Строганових і обговорюючи там художні достоїнства картин, Бортнянський зустрічався з Г. Державіним, Д. Фонвізіним, М. Херасковим та іншими літературними й культурними діячами. Композитор користувався серед них великою повагою. М. Херасков навіть присвятив йому рядки в поемі «Пілігрими»:
Какие б ни были дела,
Хоть малы, хоть велики,
Милее нам хвала
Бортнянского музыки.
Відомо, що видатні художники в різний час писали з Бортнянського портрети. На всіх них він зображений привітною людиною з простим відкритим витонченим
___________________